onsdag, juni 24, 2009

Natur og sommer (naturlig sommer)

Å våkne opp 0630 gradvis av kurring rett ved hodet ditt.
Mindre sovende og mer våken tenkte jeg på om jeg drømte og om det i tilfelle var et mareritt eller en ønskedrøm. Korr-korr-korr minna meg om min siste katt Donald som malte på en ganske merkelig måte. Desverre forstod jeg at det nok ikke var Donald, dessuten passa ikke trippelydene kattelabber. I redsel for å røre på meg ble jeg liggende helt musestille. Jeg forstod det var en fugl, og at fuglene var i vinduskarmen min som er omtrent 20 cm fra hodeputa mi. Fugler har jeg ambivalente følelser overfor; er de søte eller er de ekle? Og, hva om denne fuglen aldri klarer å komme seg ut av vinduet som var åpna med en sprekk og den flyr inn i leiligheten og forblir her? Hva gjør jeg så? Fuglen, som jeg forstod etter hvert var ei due, var kun opptatt av å flørte. Hun trippet fram og tilbake, ruget litt på steinene jeg har liggende i vinduskarmen, og trippet fram og tilbake innimellom. Hun fikk napp. Etter å ha tatt en piruett rundt, slik at stjerten stakk ut gjennom persiennen og nesten inn i ansiktet mitt, kom kjæresten på besøk. Blant mine steiner, stearinlys, lighter, innramma skriblerier og dessuten to kinderfigurer fra et påskebesøk fra søster, hadde hun funnet sitt elskovsrede. Jeg sendte sms til mamma: Det bor ei due i vinduskarmen min. Hun kurrer som Donald malte. Jeg er litt redd