torsdag, juli 23, 2009

Dette er en hyllest

Til alle fine folkene jeg kjenner. Jeg har hittil hatt en fantastisk sommer! Den starta med sløving, bading og parking med søtesnille M som kom helt fra det flate landet, samt nabo-M som det er så fint å bare være sammen med. Søte lille moren/flompen/I kræsja ei natt i min leilighet fra Vietnam, og samme natta tok jeg min slitte stygge gode sekk på ryggen og fløy til Spania. Og gjett om Spania var bra! Superbra: skinke og oliven, rødvin med flamenco, vakre matadorer, katedraler, moskeer, sure spanjoler, søte spanjoler, lapp-i-panna-uten-lapp på tog og buss hit og dit, læring av minst fem gloser daglig, palass og strender, diskusjoner om meningen med livet og kjærlighet, verdens fineste takterasseleilighet og alt toppa med beste reisefølget. Som en motpol hva gjelder arkitektoniske severdigheter, tok jeg turen rett opp til Mo etterpå. Der var det ikke like fint, men minst like koselige. Herlig å være tante til herlige M, N og S. Jeg hoppa trampoline, sparka fotball og bada. I mitt barndoms sommerparadis hadde jeg også veldig fine dager med m&p. Jeg nevner Stiklestad, Nils Aas, sitte på brygga helt alene og bare være, snekre, løpe langt innover der ingen mennesker ferdes, brygga med gammel samboer samt se seg selv som irriterende 10åring. Som Olav den heilage avslutta jeg turen i Trondheim der jeg dro på turné fra barnefamilie til (barne)familie. Jeg har kommet hjem, vaska leilighet, laga middag til kjære C, sett blod&gørr med fruktsalat (jammi!) med T og skal snart til Ch med grilltilbehør. I morra reiser jeg til söta systrerna og skal igjen observere Jönkjöpings natteliv. Etter det går ferden til Tjøme, og innimellom skal jeg feire M.

Og akkurat nå, to timer før jeg skal gå, har jeg ingenting å gjøre. Jeg er sliten, så sliten at jeg etter å ha kun vært i mitt eget selskap i hele formiddag er utrolig rastløs og går rundt meg selv. Jeg vil ha et piano stående her, for nå fungerer ikke Jesus Christ Superstar heller lengre etter intens gauling og repeatknapp på cdspilleren. Jeg trenger å starte og trene igjen. Fortsettelse fø..