tirsdag, september 27, 2005

Urk fra en kylling

Jeg har fått ei utfordring av Anna.
For ti år siden ble jeg kalt jævla villaunge (som om foreldra mine hadde noen villa å snakke om) og kritisert for mine fargerike sokker. Jeg snakka 2 timer med venninna mi som bodde to hus nedenfor meg i boligfeltet (som vi kalte Beverly Hills) for deretter å beslutte at vi jo godt kunne møtes for å prate mer mens vi gikk "framover" (noe som vil si til sentrum). Jeg syntes også mamma var så teit at jeg måtte grine litt etter hver krangel vi hadde og var muligens fortsatt forelska i samme nabogutten som jeg hadde vært forelska i siden jeg forstod (?) meg på slike ting. Jeg smugdrakk bloody Mary sammen med utfordreren og spiste omtrent ikke mat (eller var det litt senere?). Også var jeg fortsatt trist over at Kurt Cobain hadde tatt livet av seg et år i forveien.
For fem år siden hadde jeg kjent til noen av mine beste venner omtrent akkurat en måned. Jeg syntes Bergen var byen med stor b, og hadde akkurat møtt pappa sin til da litt mystiske slekt (De viste seg å være (og er) utrolig koselige). Jeg sang "morgonsong" hver eneste ukedag klokka tidlig, og var helt sikker på at jeg aldri skulle tore å holde noe som helst innlegg i den forsamlinga.
Fem stykk yndlingsmat kan være oliven, jordbær, mørk kokesjokolade, reker (eller generelt omtrent all sjømat) og nybakt grovt brød med brunost. Det kan også være noe helt annet.
Fem sanger jeg kan teksten til er Öppna upp ditt fönster med Lisa Ekdahl, OH! DARLING med The Beatles, Bacholerette med Björk, Gammel negermarsj med Knutsen og Ludvigsen og HEAVEN ON THEIR MIND fra "Jesus Christ Superstar. The Original Motion Picture Sound Track Album". Og mange flere.
Fem ting jeg ville gjøre med 100 millioner kroner er å betale ned gjelda til meg og mine søsken (og kanskje noen flere), gitt nokså mye til noen bra formål. Hvem vet jeg ikke riktig. Reist på besøk til Ingri i St.Petersburg neste helg, og samtidig besøkt Ingrid på vei hjem i Litauen. Tatt med storfamilien til Terracina neste sommer. Kjøpt en fin kjole eller genser fra Noa Noa.
Fem steder jeg vil stikke av til (noe jeg tolker som noe som skjer her og nå, og noe jeg har lyst til akkurat i dette øyeblikket. Dette medfører at det blir kjente plasser, og ikke nødvendigvis plasser jeg vil reise til sånn i det store og hele) er Bergen, Inderøya, Cuba, Zagreb eller Ljubljana og Rekjavik.
Fem ting jeg aldri vil iføre meg er hvit bukse, pels, sånn utrolig trang drakt som må sys på, høyhæla støvletter og sånne spisse sko.
Fem yndlingstvprogrammer (eh) er The Simpsons, Typisk norsk, Nikolaj og Julie, Dawson Creek (!) og Dagsrevyen.
Fem største fornøyelser er å reise til ønskelige reisemål. Være ute i regnet. Tasse i farfar sin gamle morgenkåpe og ullsokker å bare lese i ei avis eller ei bok og vite at jeg kan gjøre det hele dagen om jeg vil. Sitte ute i ei gate eller på et torg i en koselig by (for eksempel København) og bare nyte livet (gjerne etter å ha diskutert litteratur på en koselig jazzkafè, for eksempel La Fontain. Kvasiintellektuell? Jeg?). Huske å høre "Hallo i uken"/spise jordbær om sommeren etter å ha spilt meg svett av tullefotball/se Øystein Dolmen være forelska.
Fem yndlingsleketøy er det trespillet jeg har på kjøkkenet som pappa har kjøpt til meg en eller annen lur plass. Eller har han laga det sjøl? Vet ikke. Bloggen. Den lilla lusa mi, for ikke å snakke om det seige prompeklisset. Og ballen jeg har fått av Ingrid som mener jeg skal "have fun".
Fem mennesker som skal få denne utfordringa (beklager på forhånd. Føler jeg må gjøre dette) er Ingrid, Ingrid, Kjersti, Gro Mari og ingen andre.

5 Kommentarer:

Blogger Ingrid sa...

Marit. Nghaah.

16:26  
Blogger Marit sa...

Ja, jeg vet. Jeg mener akkurat det samme sjøl!

17:10  
Anonymous Anonym sa...

Se der ja! Kyllingen kom seg helskinnet fra det. Men bloody Mary da.

17:20  
Blogger Marit sa...

Ja, var det ikke det da? Ihvertfall det og, blant noe annet som var i det skapet. Den kvelden. Da jeg brakk arma.

17:28  
Anonymous Anonym sa...

Jeg har et klart bilde av noe zalolignende grønt skvip i glasset. Den kvelden. Da du brakk arma.

10:50  

Legg inn en kommentar

<< Home